Η Φιλολογία: γλώσσα, σκέψη και καρδιά
Η φιλολογία είναι πολλά περισσότερα από ένα πανεπιστημιακό αντικείμενο. Είναι, δηλαδή, ένας τρόπος να βλέπουμε, να ερμηνεύουμε και να κατανοούμε τον κόσμο. Σε αυτό το άρθρο μοιράζομαι τι σημαίνει για μένα η φιλολογία και πώς επηρεάζει την επαγγελματική και προσωπική μου ζωή.
Η Γλώσσα, η Λογοτεχνία και η Ιστορία δεν αποτελούν απλώς γνωστικά αντικείμενα. Αντίθετα, λειτουργούν ως εργαλεία σκέψης, καθρέφτες της κοινωνίας και γέφυρες ενσυναίσθησης. Έτσι, οι λέξεις διαμορφώνουν την ταυτότητα, ενισχύουν τη μνήμη και καλλιεργούν τον στοχασμό.
Επομένως, η Φιλολογία μάς μαθαίνει όχι μόνο να διαβάζουμε ένα κείμενο, αλλά και να «διαβάζουμε» τον εαυτό μας και τους άλλους. Παράλληλα, μας προτρέπει να ερμηνεύουμε τη ζωή με κριτήριο, συναίσθημα και ήθος.
Η Φιλολογία δημιουργεί έναν διαρκή διάλογο – με τα κείμενα, με τους ανθρώπους και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Κάθε λέξη που μελετώ και κάθε φράση που αναλύω ανοίγουν ένα παράθυρο σε νέους τρόπους σκέψης και ζωής.
Δεν περιορίζομαι στη μελέτη του παρελθόντος· αντιθέτως, μέσα από τη Φιλολογία αναζητώ το νόημα στο παρόν. Για παράδειγμα, όταν αναλύω ένα λογοτεχνικό κείμενο, συχνά ανακαλύπτω πλευρές της ανθρώπινης εμπειρίας που παραμένουν διαχρονικές. Έτσι, μαθαίνω να θέτω ερωτήματα, να αμφισβητώ στερεότυπα και να αναζητώ το ανθρώπινο σε κάθε μορφή έκφρασης.
Ως φιλόλογος, βιώνω καθημερινά τη δύναμη της γλώσσας μέσα στην εκπαιδευτική πράξη. Μέσα από την ανάλυση ποιημάτων, τη συζήτηση ιστορικών γεγονότων ή τη συγγραφή απλών κειμένων, βοηθώ τα παιδιά να αποκτούν φωνή και αυτοπεποίθηση.
Επιπλέον, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζονται, να επιχειρηματολογούν, να ακούν και να ακούγονται. Καθώς εξελίσσονται, καλλιεργούν τη σκέψη τους, ανακαλύπτουν τη δημιουργικότητά τους και αναπτύσσουν την αυτογνωσία τους. Και αυτό, τελικά, αποτελεί –κατά τη γνώμη μου– τον πυρήνα της εκπαίδευσης.
Η Φιλολογία δεν είναι απλώς επάγγελμα· είναι στάση ζωής. Πιστεύω ότι η γνώση αποκτά νόημα όταν συνοδεύεται από ανθρωπιά, ήθος και συγκίνηση. Δηλαδή, η εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση πληροφοριών, αλλά να γίνεται πράξη καρδιάς και νοήματος.
Συνολικά, στόχος μου είναι κάθε μαθητής να εκφράζει τον εαυτό του, να αναγνωρίζει τη μοναδικότητά του και να αποκτά τα απαραίτητα εργαλεία για να σταθεί με αξιοπρέπεια και σιγουριά στον κόσμο.
«Η γλώσσα δεν είναι μόνο όργανο έκφρασης· είναι τρόπος ύπαρξης.»
– Γιώργος Ιωάννου




